9 juni Van Fort William naar Isle of Skey (Sligachan)

“Dit gelooft thuis niemand”, zeggen onze Engelse buren op de camping aan het Loch Sligarchan op het eiland Skeye. Net als wij zitten ook zij deze middag achter hun camper, heerlijk uit de wind en in de  zon. Ook wij geloven het nauwelijks; al onze herinneringen en vooroordelen over de regen, de kou, de mist en de bewolking van het Schotse weer moeten we terzijde schuiven. Al dagenlang zien we blauwe wolkenluchten met iedere dag zon. Het is weliswaar fris (vest aan) maar buien hebben we al die dagen letterlijk op de vingers van één hand kunnen tellen. Het lekkere, zonnige weer en de schitterende ligging van deze simpele camping met zicht op het loch en de Cuillin heuvels hebben ons deze middag tot een vroege stop verleid. We genieten met een kop thee van de zon, van het uitzicht en van de tussen de tenten doorscharrelende schapen.

Deze morgen zijn we uit Fort William vertrokken en – bijna parallel aan de treinrit van gisteren – via de A830 naar Malaigg gereden. De vergezichten zijn een beetje anders maar ook mooi. Onderweg staat al aangegeven dat de eerstvolgende boot vanuit Malaigg naar Skeye om 12.15 uur vertrekt en die halen we ook gemakkelijk. Natuurlijk hadden we ook een flink stuk om kunnen rijden en via de (gratis) brug bij Kyleakin naar Skeye kunnen rijden maar deze overtocht van een half uur met de ferry vinden we dichter bij het ‘echte eilandgevoel’ komen.

Vanaf het water zien we Skeye als een groene heuvelrug liggen, schilderachtig doorspikkeld met witte huisjes en met witte bootjes op de voorgrond. De tocht over het zuidelijke deel van het eiland is al even mooi. Weer bloeien de rododendrons en de brem, evenals de boterbloemen en andere bloeiende wilde bloemen in de bermen. We stoppen even in Isleornsay, een groepje idyllische witte huizen, die vanaf een landtong uitzicht bieden op andere eilanden en een al even witte vuurtoren.

We rijden verder langs de A87 en houden het even later bij het pitoresk gelegen loch Sligachan vandaag voor gezien.

We hebben vandaag 132 kilometer gereden.